Wiadomości ze świata medycyny
Jedz jak Grecy – żyj dłużej
3 maja 2018
0

Jedz jak Grecy – żyj dłużej

Greckie jedzenie
Dieta śródziemnomorska składa się głównie z warzyw, oliwek oraz dużej ilości ryb. Zalecają ją swoim pacjentom szczególnie lekarze kardiolodzy. Wiadomo bowiem, że jej stosowanie zmniejsza ryzyko chorób serca, takich jak choroba niedokrwienna serca czy nadciśnienie tętnicze.W jednym z ostatnich numerów medycznego czasopisma British Medical Journal opublikowano wyniki dużego badania poświęconego diecie śródziemnomorskiej. Po przeanalizowaniu danych ponad 75 tysięcy pacjentów okazało się, że im skrupulatniej przestrzegamy tej diety, tym większe są szanse na długie życie. Zauważono, że osoby po 60. roku życia stosujące się do zasad diety śródziemnomorskiej żyły średnio o rok dłużej. Naukowcy podkreślają, że właśnie osoby starsze odnoszą najwięcej korzyści ze zmiany diety. Dieta śródziemnomorska opiera się w głównej mierze na owocach oraz warzywach. Tłuszcze roślinne należy zastąpić oliwą z oliwek. W skład tej diety wchodzi także codzienna lampka wina, najlepiej czerwonego. Wpływ tego rodzaju diety na długość życia jest szczególnie wyraźny w Grecji oraz w Hiszpanii. W tych krajach jest to bowiem tradycyjny sposób odżywiania. Watro jednak spróbować i zastąpić schabowego porcją ryby.