Ciekawostki medyczne
Osteoporoza – dieta na kości
14 maja 2018
0

Osteoporoza – dieta na kości

osteoporozaOsteoporoza jest tuż po chorobach serca, najpoważniejszym problemem zdrowotnym współczesnych społeczeństw – uważa Światowa Organizacja Zdrowia. Według najnowszych danych co 30 sekund mieszkaniec Unii Europejskiej doznaje złamania, które jest wynikiem osteoporozy. Z prognoz wynika, że będzie jeszcze gorzej. Co zrobić, by ten czarny scenariusz się nie sprawdził?

Osteoporoza jest chorobą kości. Zwiększa ryzyko złamań, które nie tylko ciężko się zrastają, ale mogą też doprowadzić do trwałego inwalidztwa. Szczególnie niebezpieczne są złamania szyjki kości udowej. Problem jest ogromny, nie tylko w Europie, ale i w Polsce.

  • dr hab. Jerzy Przedlacki – Dyrektor Medyczny Krajowego Centrum Osteoporozy:
    Dotyczy przede wszystkim osób starszych, jednak częściej kobiet i szacunkowe dane są takie, że po 50 r. ż. mniej więcej 1 na 3 kobiety dozna złamania osteoporotycznego kości, a jeżeli chodzi o mężczyzn to mniej więcej 1 na 4, 5 mężczyzn takiego złamania dozna w przyszłości.

O osteoporozie, często nazywanej “cichym złodziejem kości”, dowiadujemy się zazwyczaj dopiero w momencie złamania, czyli wtedy, kiedy choroba poczyniła już znaczne spustoszenie w naszym szkielecie. Żeby nas nie zaskoczyła bardzo ważne są regularne badania gęstości kości, czyli densytometria oraz odpowiednia profilaktyka.

  • Roman Lorenc – Przewodniczący Wielodyscyplinarnego Forum Osteoporotycznego
    Jeżeli mamy kości nieużywane, jeżeli mamy niewłaściwą dietę, to wtedy przyspieszamy cały szereg procesów, które są związane z ubytkiem masy kostnej. […] A ubytek masy kostnej stymuluje siedzący tryb życia, dieta pozbawiona wapnia, to są te elementy, które potencjalnie przyspieszać będą ubytek.

By nie dopuścić do rozwoju osteoporozy, musimy dbać o nasze kości już od najmłodszych lat.

  • dr Witold Klemarczyk – Zakład Żywienia IMiD
    Nasz organizm jest tak zaprogramowany, że w ciągu swoich pierwszych 30 lat życia buduje, wzmacnia swoje kości i to, co w tym czasie zostanie nagromadzone, zakumulowane w naszych kościach potem powinno służyć przez wiele wiele lat. Mówi się o tym fachowo, że budujemy szczytową masę kostną do ok. 30 roku życia, a potem stopniowo ta masa kostna się zmniejsza.
  • dr Małgorzata Kozłowska-Wojciechowska – internista, dietetyk
    Z diety kość czerpie przede wszystkim takie składniki jak wapń. On musi być dostarczany codziennie i to wcale nie w małej ilości, ok. 1000 mg. Skąd je wziąć? Przede wszystkim z produktów mlecznych.

\Wapń występuje również w produktach roślinnych, jednak my wykorzystujemy go w minimalnej ilości, dlatego nie warto rezygnować z mleka i jego przetworów.

Następna rzecz to jest witamina D. Witamina D jest potrzeba dlatego, że to, że my mamy w diecie dużo wapnia nie oznacza, że my ten wapń wbudujemy do kości, jeśli nie będzie tego klucza, tym kluczem jest witamina D.

Znajdziemy ją przede wszystkim w rybach. Jednak aby witamina D zaczęła działać, trzeba ją uaktywnić, a do tego potrzebna jest odrobina słońca. Dlatego w okresie jesienno-zimowym warto jest sięgnąć po tabletki lub kapsułki z czynną witaminą D.

To jest ten jedyny okres, kiedy to jest w zasadzie usprawiedliwione, wręcz konieczne. Dieta dla kości wymaga również białka, które możemy czerpać zarówno z produktów zwierzęcych, jak i roślinnych. Jeżeli będziemy regularnie dostarczać tych składników naszym kościom to o osteoporozę nie musimy się martwić.