Wysoka temperatura w pracy – jak sobie z nią radzić?

temperatura w pracy

Wraz z nadejściem lata i wzrostem temperatury, chłodzenie stało się najwyższym priorytetem. Niezależnie od tego, czy jesteś w biurze, czy na zewnątrz, ważne jest, aby nie zostać przegrzanym lub odwodnionym. Najczęstszym problemem podczas pracy w lato jest bardzo wysoka temperatura, a zwłaszcza kiedy pracujesz w małym zamkniętym pomieszczeniu, bez klimatyzacji i możliwość stworzenia przewiewu. A otwarcie okna powoduje, wlatywania do pomieszczenia jeszcze więcej ciepłego powietrza.

Lato w biurze

Lato w biurze może być naprawdę uciążliwe i wręcz wykańczające. Wysoka temperatura powoduje, że pracownicy są mniej wydajni. Zgodnie z obowiązującymi przepisami pracodawca ma obowiązek organizowania pracy w sposób zmniejszający jej uciążliwość kiedy jest gorąco, w okresie letnim przypomina o tym Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Mimo, że w polskim prawie znajdziemy wzmianki o tym, że pracodawca ma obowiązek zapewniane odpowiedniej temperatury, zabezpieczenie przed wilgocią, niekorzystnymi warunkami cieplnymi i nasłonecznieniem, nie ma w nim dokładnych danych. Nie znajdziemy tam zapisu, który określał by maksymalną temperaturę powietrza w jakich praca może być wykonywana w zamkniętych pomieszczeniach. Przepisy prawa Polskiego mówią jedynie o temperaturze minimalnej, która nie może być niższa niż 14 stopni Celsjusza, a w pomieszczeniach biurowych 18 stopni Celsjusza.

Sposoby na wysoką temperaturę w biurze

Jest kilka sposób aby pracę w wysokiej temperaturze w burze była mniej uciążliwa. Warto zamknąć okna. Podczas gdy powiew świeżego powietrza jest z reguły przyjemny, otwarcie okna może spowodować wpuszczenie gorącego powietrza do pomieszczenia, co nie jest korzystne chyba że na zewnątrz jest znacznie chłodniej. Co gorsza, jeśli jesteś w klimatyzowanym biurze, wypuszczasz chłodne powietrze. Zaciągnięcie żaluzji w celu ochrony przed słońcem może również pomóc obniżyć temperaturę w pomieszczeniu. Kiedy na zewnątrz jest gorąco, więcej się pocisz i tracisz płyny. Picie wody zapewni ci zdrowie, spokój i lepsze samopoczucie w upalny dzień. Istnieją również inne sposoby, aby woda mogła złagodzić upał. Kilka chłodnych kropel wody na nadgarstkach i karku może pomóc obniżyć temperaturę twojego ciała. Alternatywnie warto mieć pod ręką butelkę z rozpylaczem i co godzinę spryskiwać się przyjemną mgiełkę. Na upalne dni w biurze przygotowuj sobie małe posiłki. Kiedy jesz duży posiłek, twoje ciało musi ciężko pracować, aby go strawić, co przyspiesza metabolizm. Staraj się mieć małe przekąski w ciągu dnia zamiast większych posiłków, a poczujesz się znacznie lepiej. Warto również w takie dni unikać kofeiny. Podczas gdy wiele osób po prostu nie może funkcjonować bez codziennej dawki kofeiny, rezygnacja z porannej kawy może pomóc Ci zachować spokój. Kofeina zwiększa tętno i przepływ krwi oraz przyspiesza metabolizm, a wszystko to podnosi temperaturę ciała. Można też przygotować sobie mrożone smakołyki do pracy. Większość biur jest wyposażone w pokoje socjalne, w których powinna znajdować się lodówka. Włóż plasterki arbuza, ananasa lub winogron do zamrażarki, a kilka godzin później będziesz mieć słodką, zimną i zdrową przekąskę, która ochłodzi twój organizm.

woda dla pracowników

Woda dla pracowników

Picie wody podczas upałów jest bardzo ważne, nawet podczas pracy w biurze, dlatego też przepisy zobowiązują pracodawcę do zapewnienia napojów chłodzących dopasowanych do warunków pracy. Pracodawca zrealizuje swój obowiązek zapewniając pracownikom nawet wodę mineralną. Pracodawcy nie wolno limitować wydawania napojów. Napoje muszą być dostępne dla pracownika przez cały czas pracy w nieograniczonych ilościach. Resort zaznacza, że pracodawca ma w obowiązku zmniejszać uciążliwość pracy w pomieszczeniach podczas upałów. Można to osiągnąć dzięki wentylacji i klimatyzacji. Jeżeli pracodawca działa w ten sposób zwolniony jest z obowiązku zapewnienia napojów pracownikom wykonującym pracę w biurach, o ile temperatura w nich nie przekracza 28 stopni Celsjusza.