Stres skraca życie – sposoby radzenia sobie ze stresem

sposoby radzenia sobie ze stresem

Stres to reakcja organizmu na sytuację, która wyzwala określoną reakcję biologiczną. Kiedy widzisz zagrożenie lub poważne wyzwanie, chemikalia i hormony przypływają do twojego ciała. Stres wyzwala reakcję walki lub ucieczki, aby zwalczyć stresor lub uciec od niego. Zazwyczaj po wystąpieniu takiej reakcji ciało powinno się zrelaksować. Zbyt duży ciągły stres może mieć negatywny wpływ na twoje długoterminowe zdrowie.

Co to jest stres ?

Stres to normalna reakcja biologiczna na potencjalnie niebezpieczną sytuację. Kiedy napotykasz nagły stres, twój mózg zalewa twoje ciało chemikaliami i hormonami, takimi jak adrenalina i kortyzol. To przyspiesza bicie twojego serca, wysyła krew do mięśni i ważnych narządów. Czujesz się pełny energii i masz podwyższoną świadomość, dzięki czemu możesz skoncentrować się na swoich bezpośrednich potrzebach. Są różne rodzaje stresu, oto ich kilka rodzajów:

  • ostry stres
  • epizodyczny ostry stres
  • chroniczny stres

Przyczyny stresu

Przyczyny stresu mogą być różne, każda osoba inaczej zareaguje na daną sytuację, dlatego też nie da się określić jednej sztywnej listy przyczyn stresu. Możemy jednak określić sytuację, które w większości przypadków będą powodować stres, a są to: przeżycie katastrofy, życie z przewlekłą chorobą, przeżycie zagrażającego życiu wypadku lub choroby, bycie ofiarą przestępstwa, życie w biedzie lub bezdomność, praca w niebezpiecznym zawodzie, stres w pracy, doświadczanie stresorów rodzinnych, takich jak: nieszczęśliwe małżeństwo, przedłużające się postępowanie rozwodowe, kwestie opieki nad dzieckiem lub opieka nad ukochaną osobą z przewlekłą chorobą, taką jak demencja Nie ma końca listy, z sytuacjami, które mogą powodować stres. Bez względu na przyczynę stresu, jego wpływ na ciało może być poważny, jeśli nie zostanie opanowany.

Skutki stresu

Skutki stresu tak jak jego przyczyny mogą być bardzo różne. Jest wiele sutków jakie możesz odczuwać po długotrwałej fali stresu . Najczęściej jest tak, że u jednej osoby występuje tylko kilka z nich. Oto kilka skutków stresu, których możesz doświadczyć:

  • chroniczny ból
  • bezsenność i problemy ze snem
  • niższy popęd płciowy
  • problemy trawienne
  • zbyt duży apetyt lub zbyt mały apetyt
  • trudności z koncentracją i podejmowaniem decyzji
  • zmęczenie
co to jest stres

Kiedy jesteś zestresowany możesz czuć się przytłoczony lub rozdrażniony. Wszystkie te objawy mają nie korzystne skutki dla twojego organizmu.

Jak opanować stres?

Stres i to w jaki sposób go przezywamy jest bardzo indywidualne. Istnieją jednak metody, które pozwalają opanować stres. Idealnym sposobem na opanowanie stresu jest aktywność fizyczna. Podczas jakiekolwiek aktywności fizycznej nasz organizm uwalnia endorfiny, czyli hormony szczęścia, które pomogą zniwelować napięcia mięśni, a co za tym idzie również stres. Najlepszym sposobem jest regularne ćwiczenie, dobrze jakby było to minimum 15 min dziennie. W sytuacji, która wywołuje u Ciebie stres, warto znaleźć chwilę by nabrać dystansu i wziąć kilka głębokich oddechów, które pomogą rozluźnić twój organizm.